High Performance Leadership
Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat effectief leiderschap een absolute voorwaarde voor een organisatie is om goed te kunnen presteren. Maar wanneer is leiderschap effectief? De leiderschapsstijl van een manager moet passen bij de organisatie en haar cultuur en medewerkers. Zo klinkt “risico vermijdend” als een slechte eigenschap voor een leider, maar binnen kritieke situaties, zoals het leger of in de O.K. van een ziekenhuis, kan deze eigenschap van levensbelang. High Performance organisaties hebben een passende leiderschapsstijl die over een periode van vijf tot tien jaar zorgt voor betere resultaten dan vergelijkbare organisaties.
Een definitie
De definitie van High Performance Leadership (HPL) is: “Een leiderschapsstijl die gericht is op een effectieve betrokkenheid en commitment van medewerkers en leidinggevenden met als doel het bereiken van hogere prestatieniveaus.” High Performance organisaties hebben een lange termijn focus die volledig is toegespitst op wat van belang is voor de organisatie. Medewerkers worden gezien als de belangrijkste resources. De organisatie staat continu open voor verbetering, waarbij een sterk anticiperend vermogen en kunnen inspelen op veranderingen van belang is.
Het bereiken van een High Performance Organisatie
Harvard Business School professor Michael Beer schreef een boek over High Performance Leiderschap. Leiders van High Performance organisaties maken bewuste, principiële keuzes, waardoor een bedrijfscultuur ontstaat waarbinnen leiders geven om werknemers en klanten, terwijl ze het belang van winst begrijpen. Deze bedrijfscultuur ontstaat volgens Beer uit 3 basisprincipes:
- Prestatie afstemming: er is een gefocuste, winnende strategie. Van procesontwikkeling tot het behalen van doelen; alles binnen de organisatie is afgestemd op de strategie.
- Psychologische afstemming: leiders creëren een organisatie die werknemers op alle niveaus van de organisatie het gevoel van een “hoger doel” geeft. Hun werk is betekenisvol en uitdagend. Werknemers hebben hierdoor het vermogen een verschil te maken.
- Capaciteit om te leren en te veranderen: binnen een High Performance organisatie is het de standaard dat werknemers eerlijk, open en gezamenlijk met leidinggevenden kunnen praten over wat er in de weg staat van succes. High Performing leiders hebben daarom een niet al te groot ego; ze zijn niet blind voor kritiek en reageren niet defensief.
De leider
De 3 principes zijn volgens Beer enigszins paradoxaal. Wanneer slechts op één principe gefocust wordt, lijden de andere principes hieronder. Zo kan het bereiken van een hoge mate van toewijding aan het bedrijf (een sterke bedrijfscultuur) ervoor zorgen dat attitudes ontstaan die verandering tegengaan. Een High Performance Leader moet daarom volgens Beer een ‘multiple stakeholder perspective’ hebben. Dat wil zeggen, om een bedrijf naar een high performance organisatie te tillen, moet een manager succesvol in staat zijn tegelijkertijd meerdere belangen na te kunnen leven.